Nga Michalis Modinos

Një libër për deindustrializimin e Amerikës dhe dërrmimin e ëndrrës së rritjes së pakufishme në kontekstin e zgjedhjeve të ardhshme amerikane dhe polarizimit të dy botëve

Shkrimtari 50-vjeçar nga Baltimore, Philip Mayer, përshkruan një klasë punëtore tradicionale që sheh ëndrrën amerikane gjithnjë e më të turbullt, duke mos i përfshirë ata.

Veprimet e heronjve të romanit duket se janë diktuar nga një lloj fati që varet mbi fatin amerikan. Në këtë kuptim, situata e tyre është me interes të veçantë në prag të zgjedhjeve në SHBA dhe përpjekjeve për të vlerësuar qëndrimet e një elektorati të polarizuar rreth aksioneve konfuze.

E lexova sërish tani, një dekadë pas botimit të parë në greqisht, kur e kisha kritikuar nga faqet e “Bibliodromit”. Mësova se ajo lajmëron trazirat e zhvillimit tradicional, të stilit amerikan, në mënyrë të qartë, veçanërisht përballë zhvillimit të shpejtë teknologjik, krizave të shumta, shfaqjes së lojtarëve të rinj të fuqishëm me Kinën dhe vendet e BRICS, dhe braktisjen e shtyllës kurrizore industriale të ekonomisë amerikane.

Në përmbledhje, do të thoshim se ajo që lajmërohet kryesisht këtu është rënia e perandorisë amerikane nën ritmin e rëndë të globalizimit. Klasa punëtore po i fryn bilbilit, vetë mënyrës së saj të jetesës dhe kulturës. Shtresa e mesme po tkurret. Natyra është abuzuar dhe ndotur brutalisht, por gradualisht po rimëkëmbet me zbatimin e mjeteve të reja legjislative mjedisore. Industritë e çelikut, përpunimit të metaleve, minierave dhe industritë aleate të Pensilvanisë, Ohajos, Indianës dhe qendrës industriale të Amerikës në përgjithësi po mbyllen ose zhvendosen në toka dhe vende të tjera, ndërsa fabrikat dhe makineritë e tyre lihen të ndryshken. Papunësia është e shfrenuar, njerëzit jetojnë kryesisht me përfitimet e papunësisë dhe pensionet në rënie, por ata po kthehen në një lloj ekonomie që kërkon ushqim për familjet, duke jetuar, të themi, me mish dreri që e gjuajnë vetë ose duke shkëmbyer shërbimet mes tyre.

Philip Mayer u vlerësua nga shumica e kritikëve seriozë në Amerikë për këtë libër. Sot ai llogaritet ndër novatorët e “rrëfimit të qytetit të vogël”, diçka si, le të themi, John Steinbeck në kohën e tij ose më moderni Richard Rousseau dhe Russell Banks, bazuar në librin e tij voluminoz të mëvonshëm The Son.

Në teori, ky libër ka të gjithë përbërësit e nevojshëm dhe linjat klasike të lëndëve të mësuara. Kemi p.sh. mosha problematike e dy personazheve qendrore dhe miqve të ngushtë të të rinjve të papunë. Të arratisjes së njërit prej tyre (studentit më të ndjeshëm dhe më të mirë) nga shtëpia me synimin për të bredhur në brendësinë e madhe amerikane, në Bregun Perëndimor dhe Kaliforni, për të gjetur pasurinë e tij dhe për të jetuar aventurën.

Takimi me “të keqen” që fshihet pas qoshes dhe formësohet nga një bandë të pastrehësh. Mbrojtja e palëkundur, madje sakrifikuese e mikut të tij, dhe përfundon duke luftuar këdo që gjen përballë. Kemi ende prindër të zhytur në pije, papunësi, depresion dhe që jetojnë në karvane. Një polic tepër i mirë që mbron studentin e dytë delikuent, pjesërisht sepse ka një marrëdhënie të butë me nënën e tij. Kemi nënën e protagonistes tjetër që ka vrarë veten në mënyrën e Virginia Woolf – gurë në xhep dhe zhytje në një lumë. Ekziston edhe një kundërvënie e një motre progresive që ndjek universitete të mira dhe është e martuar me një fëmijë të pasur, por kur kthehet në shtëpi kujton dashurinë e saj adoleshente dhe gjithçka që zakonisht përfshin. Së fundi, ka përshkrime të shkëlqyera të natyrës së Pensilvanisë Perëndimore, e cila po rimerr të drejtat e saj pas deindustrializimit të shpejtë të rajonit për shkak të konkurrencës ndërkombëtare.

Mayer na e jep historinë në një lloj mënyre të vetëdijes, duke u fokusuar në mënyrë të njëpasnjëshme dhe të alternuar te të gjithë heronjtë e tij dhe duke ngjallur simpatinë tonë për ta.

De-industrializimi, papunësia dhe mungesa e perspektivës për të rinjtë do të prekin – në proporcion – edhe akordet tona të ndjeshme, ndërkohë që strukturimi i dy personazheve qendrore i shërben një komploti realist.

Zhvendosja e vazhdueshme e thjerrëzave narrative arrin të anashkalojë melodramatizmin dhe idealizmin e thjeshtuar, ndërkohë që fluturimi i heronjve ka një ndjenjë programore si Jack Kerouac. Megjithatë, në kontekstin aktual, ikja e të rinjve është kryesisht për shkak të nevojës materiale dhe jo një stili jetese Easy Rider. Me fjalë të tjera, heronjtë tanë do të përpiqen të shpëtojnë nga një fat i alkoolizmit dhe dhunës, jo aq shumë për të përjetuar aventurën e udhëtimit, sa për të mbijetuar dhe, nëse është e mundur, për të realizuar ndonjë nga potencialet e tyre të brendshme.

Pra, nuk kemi të bëjmë aq me një roman të strukturuar sipas standardeve klasike dhe të testuara amerikane, por me një arratisje të nevojshme që do të përfundojë në disa aventura të çuditshme dhe shpesh të pakuptimta.

Që këtu e tutje, ngrihen çështjet e një rendi moral. A do të kalojnë rrugët autorët dhe protagonistët e librit? A do të marrin përgjegjësitë e tyre? A do ta mbulojë njërin prej tyre polici i mirë i historisë, i cili gjithashtu ndodh të jetë i dashuri i nënës së tij? Nga pikëpamja sociale, deri ku lejohet të shkojë mbrojtja prindërore dhe nga çfarë pike dhe më gjerë duhet të marrë personi përgjegjësitë e tij?

Mayer përshkruan me elokuencë ndarjen dhe luftën e brendshme të heronjve të tij, nën tingujt e hapave të rënda të historisë që diskreditojnë një rajon të tërë – zemrën e Amerikës industriale – dhe një mënyrë të tërë jetese që për gati një shekull shërbeu si model për pjesën tjetër të njerëzimit.

Megjithatë, libri mund të lexohet edhe si një elegji e qytetit të vogël që kalon nga prosperiteti në rënie. Konstantat tradicionale pushojnë së zbatuari, gjithashtu koordinatat shoqërore. Rust dëshmon, pavarësisht nga shkëlqimi i tij, të jetë metafora më e përshtatshme e mundshme për atë që përshkruhet dhe në të njëjtën kohë paraqitet si fati i pashmangshëm i qytetërimit industrial në përgjithësi në konfliktin e tij me koordinatat natyrore. Pavarësisht kësaj, klishetë janë mjaft dhe të përsëritura, dhe shpesh zbulojmë huazime të dukshme nga kinemaja dhe recetat e provuara të lulëzimit të romanit amerikan.

Duket, mendoj, me një prekje melankolie, sikur letërsia e ka shteruar kukurën e saj tematike, sikur gjithçka është thënë dhe sikur historitë boshe nuk janë gjë tjetër veçse enë metalike që ndryshken të harruara nëpër fusha. Një lloj lodhjeje narrative dhe stereotipe të lënë me një ndjenjë lodhjeje të lehtë. Nëse me të vërtetë Perëndimi po përfundon ciklin e tij historik dhe nëse produktet materiale tani tentojnë të prodhohen pothuajse tërësisht në Lindje, ju mbeteni të pyesni nëse edhe letërsia perëndimore ka hyrë në fazën përfundimtare të ciklit të vet.

Nga pikëpamja e shtrimit të pyetjeve të tilla, libri i Philip Mayer është një sukses dhe padyshim që rrit vetëdijen tonë.

Për t’u bërë pjesë e grupit "Balkanweb" mjafton të klikoni: Join Group dhe kërkesa do t’ju aprovohet menjëherë. Grupi Balkanweb